قراره چی بدونیم؟
- علت تغییر رفتار در کودکان دبستانی
- مشکلات رفتاری رایج در کودکان دبستانی
- علائم این مشکلات چیه
- راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات
چرا رفتار بچههای دبستانی گاهی به هم میریزه؟
در این سن، ترکیبی از رشد ذهنی، فشار مدرسه و احساسات تازه، باعث میشه بچهها رفتارهای غیرقابلپیشبینی داشته باشن. وقتی کنترل احساساتشون دست خودشون نیست، ممکنه رفتارهایی نشون بدن که حیرتآور باشه،نه چون بد هستند، بلکه گاهی ارتباطشون محدود و نیازمندآموزه.
مشکلات رفتاری رایج و منشأشون
۱. بیتوجهی، بیشفعالی و تکانشگری (ADHD)
بچههای دارای ADHDخیلی تمرکز ندارن، مدام در حال جنبوجوش هستن، و اغلب قبل از فکر کردن عمل میکنند. ممکنه وسط کلاس بلند حرف بزنن یا نتونن روی تکلیف تمرکز کنن .
۲. مخالفت و لجبازی مزمن (ODD)
این بچهها خیلی زود عصبی میشن، مرتب با بزرگترها بحث میکنن، قوانین رو رعایت نمیکنن و مقصر دیگران رو معرفی میکنن .
۳. خشونت و رفتارهای پرخطر (Conduct Disorder)
از قلدری گرفته تا آسیب به حیوانات یا اموال دیگه، این رفتارها نشونهای از مشکلات عمیقتر هستند. این بچهها معمولاً احساس همدلی ندارن و قوانین رو نادیده میگیرن .
۴. ناپایداری خلق و عصبانیت مداوم (DMDD)
بچههایی که زود انفجار عاطفی میکنن: داد و فریاد، پرتاب اشیا، یا کتککاری. خلق عصبی دائمی دارن، نه فقط موقع ناراحتی خاص .
۵. اضطراب، افسردگی و تنش
گاهی رفتار بد نشونهی اضطراب یا افسردگیه، نه لجبازی. ناگهان خوردن غذا رو قطع میکنن، بیش از حد گوشهگیر یا خشمگین میشن .
۶. مشکل در تنظیم حواس
روی صدا، نور یا احساسات بدنی حساسیت دارن؛ لمسپذیری یا شرکت در فعالیتهای گروهی براشون دشواره .
۷. افت تحصیلی یا بیعلاقگی
وقتی کودک در مدرسه کاری رو نادیده میگیره یا تکالیف رو خراب میکنه، ممکنه نشاندهندهی احساس ناتوانی در یادگیری یا بیانگیزگی باشه .
نشونههای هشداردهندهای که نباید نادیدهشون گرفت
بعضی از مشکلات بهظاهر کوچک، بهتدریج به رفتارهای استرسی منجر میشن و ممکنه در نگاه اول پنهان باقی بمونن. مثلا پرخوری، جویدن ناخن، پرخاشگری یا استفاده از زبان نامناسب . وقتی رفتار یهمرتبه بدتر میشه، باید حساسیت بیشتری نشون داد.
چطوری بفهمیم مشکل واقعیه یا فقط یک دوران گذراست؟
این کار شبیه حل معماست:
- مشاهده دقیق: چه وقت، کجا و با چه کسی رفتارهای مشکلساز رخ میده؟ آیا موقع درس خوندن یا با همکلاسیها بیشتره؟
- گفتوگو: باهاش صحبت کن، بهش بفهمون که جایی قضاوتش نمیکنی. بعضی وقتها از دلیل واقعی رفتارها درمییای.
- همکاری با مدرسه: معلم، مشاور یا حتی آزمایشهایی مثل IEP میتونن کمک کنن ()
- پزشکی و روانشناسی: بررسی مشکلات بینایی، شنوایی یا ارزیابی روانشناسی میتونه مشکلات پنهان رو آشکار کنه.

راهکارهای کاربردی برای والدین و معلمان
- تشویق به جای تنبیه
بچهها وقتی آموختههایی براشون جذاب نیست، رفتار بد نشون میدن. از تمجید برای رفتار خوب استفاده کنیم و پیامد طبیعی اشتباهها رو کمکآموزشی ببینیم .
- آموزش مهارتهای جدید
عوض کردن کامل رفتار ممکن نیست، ولی میشه مهارتهایی مثل مدیریت احساسات، انتظار کشیدن و همدلی رو تمرین داد. معلم و خانواده میتونن نقش کلیدی داشته باشن .
- اصلاح محیط مدرسه
گاهی دانشآموز رفتار بدی نشون میده چون محیط مناسب نیست. ایجاد صندلی انعطافپذیر، زمانبندی فرق دار، یا استفاده از فضاهای آرام میتونه تأثیر زیادی داشته باشه .
- مدیریت استرس در والدین
خستگی ذهنی و روحی پدر و مادر میتونه رفتار کودک رو بدتر کنه. خود مراقبتی والدینه هم مهمه؛ چون بیحواسی والدین فشار بچه رو تشدید میکنه .
- مراجعه به روانشناس یا متخصص
اگر رفتارها شدیده، تکرارشون زیاده یا نگرانی ایجاد کرده، حتماً باید از متخصص کمک بگیریم. دیر مراجعه کردن میتونه شرایط رو تشدید کنه .
جمعبندی
مشکلات رفتاری در کودکان دبستانی اصلاً عجیب نیست؛ مهم اینه که بفهمیم دقیقاً چه مشکلی وجود داره و از کجا اومده. بدون قضاوت، با دقت و با همکاری معلم و متخصص میشه خیلی از این رفتارها رو کنار زد یا کنترل کرد.
ارسال پاسخ
نمایش دیدگاه ها